PAVA Centre der rustbeskytter

Om PAVA
klik her


Send mail
klik her

 

 

Undervognsbehandling på et PAVA Center

Inden din bil er klar til aflevering efter en
PAVA undervognsbehandling, er der en længerevarende
proces som skal gennemgås.
Nedenfor er vist de punkter der er vigtige for
udførelse af en professionel rustbeskyttelse.

 

Rustbehandling med PAVA - en PAVA undervognsbehandling udføres

På denne side kan du se hvordan arbejdet med en PAVA undervognsbehandling udføres, når du lader din bil rustbeskytte ( af nogele kaldet en rustbehandling ) på dit lokale PAVA Center.

Beskrivelsen nedenfor bygger på arbejdet med en Komplet behandling. Ønsker du i stedet at lade PAVA Centret rustbeskytte bilens hulrum alene skal du naturligvis "se bort fra" arbejdet med undervognens "udvendige del".
Er der derimod tale om en Special behandling skal der "tillæges" ekstra behandling af hulrum og undervogn ( se beskrivelsen af de enkelte behandlingstyper under menuen PAVA BEHANDLINGER.

Skulle nedenstående beskrivelse give anledning til spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte det lokale PAVA Center inden du beslutter dig for en PAVA behandling ( det som nogle kunder kalder en rustbehandling, antirustbehandling eller ligefrem rustbekæmpelse ).

Vi håber naturligvis at du efter en gennemgang af nedenstående beskrivelse vil benytte det lokale PAVA Center ( adressen finder du ved at klikke på kortet i øverste højre hjørne ) til din næste rustbeskyttelse.
Denne PAVA rustbeskyttelse kan enten udføres på en personbil, en varebil eller for nogle centres vedkommende også på en lastbil ( til denne type køretøj kræves specielt løftegrej ).

Sikkerhedssele trækkes ud inden rustbeskyttelse

Sikkerhedssele trækkes ud

Indet det egentlige arbejde med undervognsbehandlingen
begynder er der en del forberende arbejde såsom at
trække s-selerne ud.
Beklædning afmonteres før PAVA rustbehandling

Beklædning "løsnes" / afmonteres

For at "kunne komme til" at udføre en beskyttelse af
bilens hulrum, kanter og samlinger skal diverse
beklædninger helt eller delvis afmonteres.
Hjul afmonteres før PAVA behandling

Hjul afmonteres

Hjul afmonteres for at kunne afmontere,
afrense hjulkasser på en effektiv måde og for
af behandle hjulophæng.
Inderskærme afmonteres før rustbeskyttelse

Inderskærme afmonteres

For at udføre en effektiv rustbeskyttelse er det
nødvendigt at inderskærme og øvrige plastdele
afmonteres.
Bundplader afmonteres før undervognsbehandling

Bundplader ( af plast ) afmonteres

Undervognen er på mange bilmodeller dækket med
plastplader. Det er nødvendigt at disse afmonteres
inden arbejdet med rustbeskyttelse startes.
Motorrum afrenses til PAVA behandling

Motorrum afrenses

I motorrummets "hjørner" aflejres tid efter anden
noget smuds. Under arbejdet med undervognsbehandlingen
fjernes dette - sædvanligvis med trykluft.
Rustbeskyttelse og højtryksvask

Undervogn afrenses med vand

Nu kommer turen til "grovrengøringen" af undervogn
som foretages med koldt vand under tryk - koldt
vand for ikke at beskadige undervognenskomponenter.
Undervognsbehandling og trykluftrensning

Undervogn trykluftrenses

Når der er rengjort med vand trykluftrenses
undervognen for at få de sidste løse urenheder
væk inden "sprøjtearbejdet" påbegyndes.
Undervogn kontrolleres for skader

Undervogn kontrolleres for skader

Samtidig med afrensning og klargøring af undervogn
kontrolleres denne for skader i form
af overfladerust og / eller gennemtæring.
Undervognsbehandling med lufttørring

Undervogn lufttørres

Efter rengøring af undervognen med vand
henstilles bilen til tørre
her vist på et gulvtørringsanlæg.
Sprøjteskema til undervognsbehandling

Data for vognen gennemgåes

Data for den enkelte bilmodel i form af et
"sprøjteskema" - eller VSBI som de benævnes hos
PAVA - Vogn Specifik Behandlings Instruktion.
Huller i karosseri bores til hulrumsbehandling

Nødvendige huller i karosseri bores

I karosseriet bores de for behandlingen nødvendige
huller efter PAVA's Vogn Specifikke
Behandlings Instruktion.
Huller bores til PAVA behandling

Huller bores i undervogn

I bilens undervogn er det ofte nødvendigt at bore et mindre
antal huller for at behandle de skjulte hulrum med
det tynde hulrumsprodukt PAVA 213 Lys.
Propper til rustbeskyttelse afmonteres

Propper i vange afmonteres

Når det er pratisk muligt, anvendes eksisterende huller i
såvel karosseri som undervogn. Disse er oftest forsynet
med propper som i den viste vange.
Beskyttelsesfilm påføres

Beskyttelsesfilm påføres

Inden "sprøjtearbejdet" påbegyndes påføres en beskyttende
film på bilens lak. Denne hindrer direkte kontakt mellem
PAVA produktet og lak - samt gør afvaskningen lettere.
Undervognsvange PAVA behandles

Undervognsvange behandles

Her behandles en undervognsvange gennem eksisterende
huller. Produktet der anvendes er vort tynde
PAVA 213 - et produkt der trænger ind alle steder.
Dørstolpe hulrumsbeskyttes

Dørstolpe / dørpanel beskyttes

Nederste del af en C-stolpe ( bageste dørstolpe )
behandles. Også i dette tilfælde anvendes den tynde
PAVA 213 Lys.
Borede huller proppes efter PAVA behandling

Borede huller proppes

Når behandling ag bilens hulrum er overstået forsynes
borehuller med propper - i eksisterende huller genplaceres
de originale propper.
Samlinger rustbeskyttes med PAVA 213 Lys

Inderskærm / samling beskyttes

Samlinger og spalter i hjulkasser og i undervogn
behandles med den tynde PAVA 213 Lys inden områdes
forsegles med det mørke undervognsprodukt.
Undervognsbehandling med PAVA PV 400

Bund / undervogn behandles

Bund og hjulkasser behandles med ét af PAVA's
undervognsprodukter - i dette tilfælde er
valgt PAVA PV400 som er sort / antracitgråt.
Bilens lak vaskes efter rustbeskyttelse

Bilens karosseri afvaskes

Når arbejdet med beskyttelse af bilens karosseri og
undervogn er overstået kommer slutrengøringen med
bl.a. afvaskning af bilens lak.
Dørfalse aftørres efter undervognsbehandling

Dørfalse m.v. aftørres

Efter afvaskning af bilens karosseri aftørres
dørfalse m.v. for vand og rester af
PAVA's rustbeskyttelsesprodukter.
PAVA rustbeskyttelse og rudemærkat

Rudemærkat monteres

Som et udefra synligt bevis på den udførte
PAVA behandling placeres en rudemærkat i PAVA's
farver i forrudens nederste venstre hjørne.
PAVA information efter undervognsbehandling

PAVA information på forsæde

Rensesæt, kundeinformation og "kontrol folder" er
placeret på højre forsæde når du afhenter din
beskyttede bil på et PAVA Center.
PAVA egenkotrol efter rustbeskyttelse

PAVA egenkontrol udføres

På et PAVA Center holdes løbende kontrol med kvaliteten
af det udførte arbejde.Et stort antal biler gennemgåe
vor egenkontrol og resultatet indberettes.
Bil klar til afhentning efter PAVA undervognsbehandling

Bilen klar til afhentning

Bilen er nu, efter kontrol af slutrengøringen, klar
til afhentning af dig som bilejer. Bilen er nu sikret
mod det fugtige danske klima med skiftende temperaturer.